Var får man information vid en kris?

Uppdaterades

När det händer någonting stort i samhället som kan vara farligt för många människor behöver vi information som vi kan lita på, snabbt. Det finns flera olika sätt för dig att få den informationen. Här kan du läsa om några av dom.

VMA (viktigt meddelande till allmänheten)

Om det händer någonting väldigt allvarligt kan ett VMA användas. Det kan till exempel vara om en fabrik börjar brinna och det finns risk för en stor explosion eller om farlig gas börjar läcka ut. I VMA:t får du veta

  • vad som har hänt eller kommer att hända
  • vad som är det akuta hotet
  • vad du ska göra för att skydda dig
  • vad du ska göra för att räddningsarbetet ska gå så lätt som möjligt.

Hesa Fredrik är ett utomhuslarm som varnar om vi måste gå inomhus snabbt. Foto: MSB

Ett VMA sänds alltid på radion men det kan också komma via

  • tv
  • sms
  • pushnotiser från appar (till exempel krisinformation.se och SOS Alarm)
  • Hesa Fredrik

Myndighetsmeddelande

Om det händer något i samhället som inte är akut kan myndigheterna be om att få sända ett myndighetsmeddelande i Sveriges Radio P4. Det kan till exempel handla om att ett giftigt ämne har läckt ut som inte är så farligt, problem i trafiken på grund av oväder eller att isarna där du åker skridskor börjar bli svaga.

113 13

Du kan ringa till 113 13 om du vill veta mer om allvarliga olyckor eller kriser. Du kanske har hört om en storm som är på väg in över Sverige eller om en ny pandemi (som covid-19) och vill veta hur du kan skydda dig mot det.

Det finns också olika tjänster för dig som har en funktionsvariation och behöver hjälp att ringa 113 13: Texttelefoni, Bildtelefoni och Teletal. Tjänsterna fungerar också om du måste ringa nödnumret 112.

Texttelefoni

Den här tjänsten är till för dig som behöver ringa ett samtal genom att skriva text. Du kan ringa Texttelefoni på tre olika sätt:

  • via appen Texttelefoni.se
  • via hemsidan Texttelefoni.se
  • med en texttelefon

När du ringer till Texttelefoni berättar du för en tolk vem du vill ringa till. Tolken ringer upp den personen och gör sen om text till tal och tal till text igen.

Du kan använda tjänsten för svenska, engelska eller punktskrift.

Bildtelefoni

Den här tjänsten är för dig som använder teckenspråk. Du kan ringa Bildtelefoni på tre olika sätt:

  • via appen Bildtelefoni.net
  • via hemsidan Bildtelefoni.net
  • med en bildtelefon

När du ringer till Bildtelefoni berättar du för en tolk vem du vill ringa till. Tolken ringer upp den personen och gör om teckenspråk till tal och tal till teckenspråk.

Du kan använda tjänsten för svenskt tal och svenskt teckenspråk.

I en bildtelefon tittar man på varandra i stället för att lyssna. Foto: Jens Lindström/Johnér

Teletal

Den här tjänsten är för dig som behöver hjälp med:

  • att tolka otydliga och svåra ord
  • att komma ihåg saker ni pratar om under samtalet
  • att anteckna samtalet som skickas hem till dig
  • att klara av telefonväxlar
  • extra stöd och trygghet.

Både du och den som hjälper dig ringer med vanliga telefoner. Du når dom på telefonnummer 020-22 11 44.

Behöver du stöd och hjälp? 

Om du har frågor om allvarliga saker som händer är det bäst att fråga någon vuxen som du känner. Du kan också kontakta Bris, Barnens rätt i samhället. De har öppet dygnet runt och där sitter utbildade kuratorer och kan hjälpa dig. Om du har en fråga som du inte vill prata med någon vuxen om kan du chatta med Röda Korsets Jourhavande kompis.

Jourhavande kompis 

BRIS

Du kan också ringa BRIS på telefonnummer 116 111.

Hör av dig till Lilla Krisinfo!

Undrar du över något du läst här? Eller har du någon annan fråga eller synpunkt? 

Kontakta oss