Så får du information vid en kris
När det händer någonting stort i samhället som kan vara farligt för många människor behöver vi information som vi kan lita på, snabbt. Det finns flera olika sätt för dig att få den informationen. Här kan du läsa om några av dom.
VMA (viktigt meddelande till allmänheten)
Om det händer någonting väldigt allvarligt kan ett VMA användas. Det kan till exempel vara om en fabrik börjar brinna och det finns risk för en stor explosion eller om farlig gas börjar läcka ut. I VMA:t får du veta:
- vad som har hänt eller kommer att hända
- vad som är det akuta hotet
- vad du ska göra för att skydda dig
- vad du ska göra för att räddningsarbetet ska gå så lätt som möjligt.
Hesa Fredrik är ett utomhuslarm som varnar om vi måste gå inomhus snabbt. Foto: MSB
Ett VMA sänds alltid på radion men det kan också komma via
- tv
- sms
- pushnotiser från appar (till exempel krisinformation.se och SOS Alarm)
- Hesa Fredrik.
Läs mer om Hesa Fredrik och varningssignalerna
Lyssna på radio P4 – Sveriges beredskaps-kanal
Radiokanalen Sveriges Radio P4 är Sveriges beredskaps-kanal. Det betyder att dom måste kunna skicka ut information genom radion i alla lägen, även under kriser.
Läs mer om Sveriges radio P4 och hur du hittar din P4-kanal
Ta dig till en trygghetspunkt
Vissa kommuner har valt ut platser som fungerar som trygghetspunkter om det blir en kris. En trygghetspunkt är en mötesplats där människor kan få information och hjälp vid kriser. Vad som finns på en trygghetspunkt kan se lite olika ut beroende på vad som har hänt. Det kan vara till exempel information, värme, dricksvatten och mat.
Läs på informationstavlor
Det brukar finnas anslagstavlor på lite olika ställen i samhället där alla kan sätta upp information. Kanske har du sett en sån utanför matbutiken eller vid busshållplatsen?
På anslagstavlor kan det sitta viktig information från kommunen. Har du sett någon sådan tavla där du bor? Foto: Marie Linnér/Johner
113 13
Du kan ringa till 113 13 om du vill veta mer om allvarliga olyckor eller kriser. Du kanske har hört om en storm som är på väg in över Sverige eller om en ny pandemi (som covid-19) och vill veta hur du kan skydda dig mot det.
Det finns också olika tjänster för dig som har en funktionsvariation och behöver hjälp att ringa 113 13: Texttelefoni, Bildtelefoni och Teletal. Tjänsterna fungerar också om du måste ringa nödnumret 112.
Hjälpmedel för att ringa
Det finns olika hjälpmedel som du kan använda om du inte kan prata eller höra i telefon.
Texttelefoni
Den här tjänsten är till för dig som behöver ringa samtal genom att skriva text. Du kan ringa Texttelefoni på tre olika sätt:
- via appen Texttelefoni.se
- via hemsidan Texttelefoni.se
- med en texttelefon
När du ringer till Texttelefoni berättar du för en tolk vem du vill ringa till. Tolken ringer upp den personen och gör sen om text till tal och tal till text igen.
Du kan använda tjänsten för svenska, engelska eller punktskrift.
Bildtelefoni
Den här tjänsten är för dig som använder teckenspråk. Du kan ringa Bildtelefoni på tre olika sätt:
- via appen Bildtelefoni.net
- via hemsidan Bildtelefoni.net
- med en bildtelefon
När du ringer till Bildtelefoni berättar du för en tolk vem du vill ringa till. Tolken ringer upp den personen och gör om teckenspråk till tal och tal till teckenspråk.
Du kan använda tjänsten för svenskt tal och svenskt teckenspråk.
I en bildtelefon tittar man på varandra i stället för att lyssna. Foto: Jens Lindström/Johnér
Teletal
Den här tjänsten är för dig som behöver hjälp med:
- att tolka otydliga och svåra ord
- att komma ihåg saker ni pratar om under samtalet
- att anteckna samtalet som skickas hem till dig
- att klara av telefonväxlar
- extra stöd och trygghet.
Både du och den som hjälper dig ringer med vanliga telefoner. Du når dom på telefonnummer 020-22 11 44.