Pandemin - så var det för barn och unga
Hur vet man att vi har en pandemi, och vad händer med oss under en pandemi? Läs vad barn och unga tyckte om covid-19-pandemin och vad som skulle kunna göras bättre om det kommer en pandemi igen.
Vad är en pandemi?
En pandemi är när en sjukdom sprids över hela världen. Nya pandemier är ovanliga, dom brukar hända några få gånger på hundra år.
I början av år 2020 drabbades vi av covid-19-pandemin, också kallad coronaviruset eller corona, som höll på ungefär fram till våren 2022.
Andra exempel på pandemier är Influensa H1N1 pandemin, även kallad svininfluensan. Den kom till Sverige hösten år 2009.
Så här upplevde barn och unga covid-19
Folkhälsomyndigheten är en myndighet som ska försöka skydda oss som bor i Sverige mot smittsamma sjukdomar.
Efter covid-19-pandemin ville Folkhälsomyndigheten ta reda på hur barn och unga upplevde pandemin.
Därför fick barn och unga själva berätta om vad dom tyckte om covid-19 genom intervjuer, teckningar och genom att prata i grupp med andra barn.
”Jag har ritat coronaviruset. Det är ett virus som började i China. Viruset är grönt och rött. Det gör så att man blir sjuk. Corona kan också kallas covid-19. Viruset sprids igenom luften och man kan få det igenom munnen och ögonen. Man kan använda munskydd om man vill och man ska inte vara nära människor och inte försöka sitta bredvid någon”. Bild: 2020:009:0436.Svenskt barnbildarkiv.
Covid-19 var läskigt och dumt
De flesta barn tänkte väldigt mycket på pandemin, särskilt i början. Många kände sig oroliga och rädda, men också arga och frustrerade.
Pandemin var läskig för den kunde göra så att människor som man kände, typ sin farmor eller farfar, kunde bli sjuka eller dö.
”Kommer någon jag känner dö?” Bild: 2020:009:0125. Svenskt barnbildarkiv.
”Danger war zone covid-19. ”Tja jag heter Covid-19. Jag älskar att smitta och döda personer. Jag är farlig och många är rädda för mig” och ”Nu tar corona/covid dig. Moahahaha!”. Bild: 2020:009:0943. Svenskt barnbildarkiv.
Viruset var också dumt och förstörde mycket i vardagen eftersom man inte kunde till exempel träffa sina vänner eller resa.
”Jag kan inte träffa andra”. Bild: 2020:009:1015. Svenskt barnbildarkiv.
En del av livet
Efter ett tag blev pandemin en del av vardagen och livet, och många slutade vara rädda. De flesta barnen kunde ganska mycket om pandemin och viruset. Till exempel hur man blev smittad och vad man skulle göra för att inte bli smittad.
”Jag gjorde den här bilden för att många personer dör av corona och fler personer är på sjukhus”. Bild: 2020:009:0310. Svenskt barnbildarkiv.
Svårt att veta vilken information som var sann
Ibland var det lite svårt att veta vilken information man skulle lita på eller vem man skulle lyssna på. Vad som var sant och vad som var ”fake news” (att något är påhittat).
Dåliga och bra saker med covid-19
Det fanns en del dåliga saker med pandemin, tyckte barnen och ungdomarna. Vissa tyckte att de inte fick vara med och bestämma om saker på samma sätt som innan. Till exempel fick vissa inte ta mat själv i skolan. En del barn och unga fick inte vara i skolan, utan måste plugga via datorn, hemifrån.
En del tyckte att de kände sig instängda hemma, att livet var tråkigt och att det inte fanns någonstans att gå.
”Inga stora sammankomster”. Bild: 2020:009:0149. Svenskt barnbildarkiv.
Några barn och ungdomar som hade det tufft hemma med sina föräldrar, berättade att de inte hade någon annan vuxen att vända sig till under pandemin.
Andra negativa saker med covid-19 som barn och unga berättade om:
- Att dom saknade sina vänner och släktingar, särskilt sin mormor, morfar, farmor och farfar.
- Att dom rörde sig mindre och satt mer med telefonen eller paddan.
- Dom som gick på gymnasiet sa att det var svårt att klara skolan hemifrån.
- Dom som gick på gymnasiet vände på dygnet eftersom man inte behövde gå upp till skolan.
”Jag gillar inte corona för att många dör. Skola – Stängt”. Bild:2020:009:0579. Svenskt barnbildarkiv.
Vissa barn och unga tyckte också att det fanns bra saker med pandemin. Till exempel att dom:
- Fick vara mer med familjen.
- Fick en extra promenad eller cykeltur när dom behövde ta sig någonstans, eftersom dom inte åkte lika mycket buss och tunnelbana.
- Var ute mycket i naturen och upptäckte nya saker nära hemmet.
- Var snäll mot miljön eftersom man inte reste lika mycket som innan.
- Dom som gick på gymnasiet berättade att dom sparade tid för att dom inte behövde ta sig till skolan, och att dom fick lugn och ro när dom pluggade hemifrån.
”Man får prata i telefon istället för att träffas! Farmor – Jag”. Bild: 2020:009:0163. Svenskt barnbildarkiv.
”Man ska träffas ute!” Bild: 2020:009:0150. Svenskt barnbildarkiv.
Vad kan vuxna göra bättre vid nästa pandemi?
Det här är några av barnens och ungdomarnas förslag på vad vuxna borde göra nästa gång det blir en pandemi:
- Enklare och tydligare information som barn förstår. Informationen ska vara samlad på ett och samma ställe, på olika språk.
- Barn är olika och behöver olika saker. Det kan vara hur man har det hemma, eller hur lätt man har det i skolan. Det måste finnas olika lösningar för olika barn.
- Att plugga hemma måste vara enklare. Till exempel med tekniken och att kunna få tag i sina lärare för att få hjälp.
- Alla barn har rätt att få samma stöd och hjälp. Vissa kanske inte har råd med egen dator för att kunna plugga hemma.
- Hitta andra sätt för barn att ta sig till skolan än att åka med buss, tåg eller tunnelbana eftersom barn inte heller vill bli smittade.
- Gratis mat till alla barn på skolan, även om man pluggar hemma.
- Det måste finnas stöd från vuxna, särskilt för de barn som har det tufft hemma. Till exempel att man kan få prata med någon på skolan, eller digitalt.
- Alla barn kan få gratis handsprit och munskydd.
- Mer aktiviteter online, och förslag på saker man kan göra hemma.
”Efter coronan kommer en regnbåge och en enhörning som jag rider på”. Bild: 2020:009:1248. Svenskt barnbildarkiv.
Läs mer:
Du som är barn:
Du som är ungdom:
Info som du kan visa för dina vuxna om du vill: